* * *
“Kas
seal puuakse?”
“Ei
Prantsusmaal raiutakse ikka pea maha.”
“Noh,
kas karjub ka?”
“Kus
ta karjub! See on üks silmapilk. Pannakse mees pikali, ja siis
langeb selline suur nuga – masinaga käib, giljotiin on selle nimi;
langeb raskelt, täie hooga...Pea lendab otsast, enne kui sa jõuad
silmagi pilgutada. Aga ettevalmistusaeg on raske. See, kui loetakse
kohtuotsust, pannakse vastav rüü selga, seotakse käed kinni,
viiakse tapalavale – see on hirmus! Rahvas jookseb kokku, isegi
naised, kuigi seal küll ei sallita, et naised pealt vaatavad.”
“See
pole naiste asi.”
“Muidugi
ei ole! Säärast piina! ... Kurjategija oli arukas mees, tugev,
kartmatu, küllalt vana, nimi oli Legros. Ja ma ütlen teile, uskuge
või mitte: kui ta tapalavale astus, nuttis ta, ise näost valge kui
paber. On see üldse kujuteldav? Kas pole õudne? Kes siis hirmust
nutab? Ma ei teadnudki, et hirmust võib nutma hakata – mitte laps,
vaid mees, kes pole kunagi nutnud, neljakümne viie aastane mees. Mis
siis hinges säärasel hetkel toimub, millises agoonias tal viselda
lastakse? See on hinge teotamine, muud midagi! Kirjutatud on: ära
tapa! – kas siis selle eest, et tema tappis, peab teda ennast ka
tapetama? Ei, seda ei tohi!
*
* *
“Hea
veel, et suurt piina ei ole,” tähendas ta, “kui pea otsast
lendab.”
“Teate
mis?” võttis vürst õhinal sellest kinni. “Teie leiate seda, ja
kõik leiavad just sedasama, mis teie, ja masingi on selleks
väljamõeldud, see giljotiin. Aga mul käis juba siis üks mõte
peast läbi: mis siis, kui see on hoopis halvem? Teie meelest on see
veider, teie meelest on see imelik, aga kui hakata seda kujutlema,
siis võib küll säärane mõte pähe sähvatada. Mõtelge ise: kui
näiteks piinatakse,siis on sul haavad ja valu kannatada, kehaline
piin, ning see kõik hoiab järelikult hingelised kannatused ära,
nii et sa piinledki lihtsalt haavade käes, seni kui sured. Aga kõige
suurem, tugevam valu polegi ehk haavad, vaid see, et sa kindlasti
tead, et tunni aja pärast, siis kümne minuti pärast, siis poole
minuti pärast, siis nüüd, nüüd kohe lahkub hing kehast ja sa ei
ole enam inimene, ja et see on nüüd päris kindel; peamine on just
see, et k i n d e l. See hetk, kui sa paned pea otse noa alla ja
kuuled, kuidas tera pea kohal vihiseb, – see veerand sekundit ongi
kõige hirmsam. See pole minu väljamõeldis, teate, paljud räägivad
seda. Ma usun seda nii kindlalt, et ütlen teile otse oma arvamuse.
Tapmise eest tappes on karistus hoopiski rängem, kui on kuritegu.
Surmanuhtluse põhjal tappa on hoopis hirmsam kui röövli kombel
tappa. See, keda röövlid tapavad – kas öösi, metsas või mine
tea mismoodi –, see loodab veel kindlasti viimse minutini. On ju
olnud juhtumeid, kus inimene veel läbilõigatud kõriga ikka loodab,
põgeneb või palub armu. Aga siin võetakse sult see viimane lootus,
millega on kümme korda kergem surra, võetakse k i n d l a s t i;
siin on kohtuotsus, ja just see, et sa kindlasti ei pääse, on see
kõige koledam piin, sellest hirmasamat piina maailmas ei ole. Tooge
ja pange sõdur tapluses otse suurtüki suu ette ja tulistage – ta
loodab ikka veel; aga lugege samale sõdurile k i n d e l surmaotsus
ette, ja ta läheb hulluks või hakkab nutma. Kes ütleb, et
inimloomus on suuteline seda taluma, ilma hulluks minemata? Milleks
niisugune teotus – jäle, tarbetu, mõttetu? Võib-olla leidub ka
mõni säärane inimene, kellele on surmaotsus ette loetud, keda on
lastud vaevelda ja kellele siis on öeldud: “Mine, sulle antakse
andeks!” See inimene võiks siis ehk sellest kõnelda. Sellest
piinast ja sellest õudusest on kõnelnud ka Kristus. Ei, nii ei tohi
inimesega ümber käia!”
*
* *
Katkend
raamatust “Idioot”
Fjodor
Dostojevski
No comments:
Post a Comment